Intentaré explicar les coses importants que m'han passat en aquest temps sense escriure...
Per una banda, després de tancar una etapa de 6 anys a l'ETSEIB al Juny... Juliol.... que la veritat encara no acabo de desenganxar-me... no se si es bo o dolent, però la veritat es que tant la delegació, com el grup d'ESF-uni ha estat una de les millors experiències, l’experiència associativa de l’ universitat... hem quedo amb això sens dubte del tot el que m'ha aportat la carrera... i no perquè no m'agradi l'enginyeria, perquè els que hem coneixeu sabeu que m'agrada l'enginyeria, ara be, ja no tant en el que s'aplica en la seva majoria.
Wenops, de les últimes coses que hem quedo de la universitat son la participació al I Congrés UPC Sostenible 2015, el pas pel Consell de l'Estudiantat, el segon projecte de cooperació amb el CCD i l'Erasmus que tot just estic començant a viure. Avui hem tractaré d'explicar les dues primeres.

Al congrés hem va reconciliar amb la universitat i amb les persones, que es feien preguntes, i que treballen per millorar la universitat. En concret el congrés tractava de incidir sobre la nova configuració de Graus a la UPC, i perquè en aquesta s’introduís temes de sostenibilitat, de responsabilitat social...
Ens van convidar al Consell de l'Estudiantat, on he estat ficat des del desembre i m'ha aportat també una visió del que seria la representació a nivell UPC, i me adonat que es poden fer moltes moltes coses, i de fet hi ha molt molt per fer! Ja que la manca de representació estudiantil en aquest àmbits es massa gran... A les escoles hi ha més o menys gent mobilitzada i organitzada, però a nivell UPC...
Va ser una experiència molt guai, vam intentar tirar endavant un munt de petites iniciatives que ens vam plantejar amb els que hi estàvem (tot i que massa sovint hem trobava massa sol tirant les iniciatives.... ja m'havia avisat la Milena per això, així que ja vaig agafar una aptitud de no esperar res de ningú...). Una de las iniciatives va ser intentar obrir 24 hores alguna biblio de la UPC com fa l’autònoma, la Pompeu, UB... o ni que fos una sala d'estudi. Vam trobar que el vicerector tenia voluntat, va engegar un estudia per veure l’ús de les biblios, i l'estudi va reflexar el que molta gent venia queixant-se, la Gabriel Ferraté es massa petita per tot el Campus Nord. Vam treure el compromís d'obrir la GF fins les 2.30 durant l’època d’exàmens, sembla ser que surt molt car obrir tota la nit... però amb el compromís de obrir 24 algunes sales d'estudi. Es que es veu que els bibliotecaris argumenten que les biblios son llocs de consulta, i per exclusivament estudiar pues que no volen obrir, uns follons... tampoc m'enrollaré més amb el tema, el deixaré així mal explicat que així col·laboro en crear mal-informació, :D
També vam intentar exportar el Bicing a tota la UPC, però la de l'ajuntament que s'havia de reunir amb el Rector es va trencar una cama... va quedar la voluntat d'intentar tirar-ho endavant i al Consell de Govern va recolsar l'idea... no se que faran aquest anys els del consell pero s'hauria d'insistir i anar darrera d'aconseguir aquest servei que seria genial!
Vam fer fora a un becari que tenia la geta de no passar ni a fer veure que feia algu.... vam fitxar un tiu perquè fes una nova web, l'altra era impresentable... però la veritat es que la nova va quedar llesta per juny-juliol i encara esta per ficar contingut.... http://consell.futuredisk.net/
També el treball a les comissions va estar guai, ja que es debatien temés de l'adaptació dels nous graus a Bolonya, lo trist es que a la meitat de reunions estava jo sòl.... També hem vaig ficar al Consell Social per curiositat i també intentant seguir el camí de la decisió del trasllat de l'ETSEIB fins als llocs on calgués... després de més de 5 anys tractant el tema...
Al CS vaig tenir la sort de conèixer gent força interessant, com en Ramon Folch, l'Isabel Clara Simó... i també suposo a expressar-me millor del que m’expresso... que el meu català-castellà de Barberà.... i bueno certa deficiència a l'hora d’expressar-me, no només oral, sinó escrit també... més que demostrada en mails sense punts i a part, jaja, tic intentant millorar, poc a poc... des d'aquell programa que fèiem a Radio Barberà, la Vecina de Enfrente amb els col·legues de Barberà, on s'hem travava la llengua, vaig veure clarament que tenia un problema a l'hora de vocalitzar, jiji.
Però suposo que una des les coses més guais va ser tirar endavant la revista del CdE, titulada la Nevera (per la nevera inútil que algú més inútil encara que la nevera, va comprar per ficar al "despatxet" del CdE..., sabeu que hi ha una trituradora de paper? una Dimo, que jo no sabia ni que era això... i un munt de material inútil comprat amb el diner del Consell... diner públic!).
Bueno, que me liat a parlar del CdE i no vegis.... reprenent el tema del Congres UPC Sostenible, vaig decidir fer una ponència, que al final va acabar sent la que vam presentar com a CdE... Tot i que la presentació va ser algú diferent del que en inici havia presentat per escrit... si voleu veure la presentació esta penjada a la web del Congrés: http://sites.upc.edu/~w-cpma/congres/index.html
i la ponència.... pues la poso aquí ala, per si era curt el post...
EDUCACIÓ PER A UN DESENVOLUPAMENT HUMÀ
SOSTENIBLE
Consell de l’Estudiantat de la UPC
S204 C. Jordi Girona 1-3
Edifici Omega - Campus Nord de la UPC
08034 – Barcelona, Espanya
Telèfon: +34 93 413 78 13
velasco.raul@gmail.com
En primer lloc identificarem la ponència en el 1r. bloc temàtic proposat, la
innovació docent.
Com a estudiant i membre de diferents òrgans de govern de la UPC, m’he adonat que l’educació que s’imparteix a la nostra Universitat té mancances en molts sentits, però especialment en l’educació en valors a l’enginyeria i en l’enfocament transversal dels estudis. Alhora, aquesta UPC està lluny de tenir un impacte ambiental i una gestió interna de funcionament, com per exemple en la gestió de residus, que pugui servir d’exemple a la societat.
Si bé en l’educació que s’imparteix a la UPC se’ns ensenyen uns coneixements tècnics, o se’ns donen les eines per assolir-los, no se’ns ensenya a tenir-ne una visió crítica, així com tampoc de les seves aplicacions i les seves conseqüències. Tampoc no se’ns educa a través de l’ensenyament reglat per adquirir els valors ètics i de responsabilitat social lligats estretament a coneixements i eines que sí que se’ns està ensenyant a utilitzar. Seria injust no remarcar que hi ha certs professors que per iniciativa pròpia sí que fan esforços en aquest sentit.
El fet que la UPC sigui una universitat pública, fa especialment important la responsabilitat social que ha de tenir. La UPC ha d’assumir un compromís amb la societat especialment important, no només per formar part del sistema educatiu públic, que té una gran part de responsabilitat en el perfil de les generacions futures, sinó també per l’important rol que juga en la recerca i en la transferència de tecnologia als sistemes productius i als serveis de la societat actual. És clarament evident la importància que han agafat en el desenvolupament econòmic el coneixement i el desenvolupament de noves tecnologies, aspectes en què la Universitat juga un paper molt destacat. Alhora, moltes decisions de gran importància es prenen basant-se en estudis tècnics, els quals recomanaran en molts dels casos unes o altres opcions en funció dels valors dels professionals que hi ha darrere.
Però per parlar sobre el rol de la universitat en el desenvolupament em remetré a les paraules d’Alejandra Boni,1 potser d’una manera massa extensa però, al meu parer necessària: “...la educación universitaria puede formar líderes inspiradores que se desempeñen eficazmente en el mundo político y económico del siglo XXI y profesionales especializados que pueden inventar, adoptar y transferir la tecnología moderna a todos los sectores de la sociedad. Y, por último, lo que nos parece más fundamental, la educación superior aumenta las opciones de las personas y, por tanto, contribuye directamente al desarrollo humano de los habitantes de todo el mundo. Dado este papel enormemente relevante para el desarrollo humano que a nuestro juicio tiene la
educación superior, es importante que sea considerada como un bien público global, que no puede dejarse a las fuerzas del mercado. Sin embargo [...], ésta no es la tendencia de la educación universitaria en el contexto actual. Las fuerzas económicas y políticas que dirigen el proceso globalizador impulsan hacia otra dirección: hacia una educación universitaria que prepare a los recursos humanos para un tipo de empresa donde los criterios fundamentales son la eficiencia y la rentabilidad. A nuestro juicio, esta es la cuestión central del debate, sobre el rol de la universidad en el contexto de la globalización: por un lado, el considerar la educación terciaria como un bien público global o como un servicio sujeto a la dinámica del mercado, por otro, la reflexión sobre si la universidad debe formar buenos especialistas para competir en el mercado global, y de esa manera aumentar la capacidad científico-tecnológica de un país para que sea más competitivo, o formar ciudadanos comprometidos con un modelo de desarrollo equitativo y sostenible para todo el planeta. O ambas cosas, si esto es posible.”
En aquest sentit que apunta A. Boni, crec fermament que una universitat pública com la UPC ha de fer una aposta compromesa per formar el seu estudiantat en la línea del compromís per a un desenvolupament equitatiu i sostenible. Si bé actualment en algunes assignatures s’acostuma a fer petites referències a mesures mediambientals, no deixen de ser d’un caire molt anecdòtic i dispers. Alhora, assignatures com Projectes o Tecnologia del Mediambient, que introdueixen alguns criteris crítics vers el desenvolupament i l’aplicació de certes tecnologies, acostumen normalment a impartirse a l’últim curs de la carrera. Això fa perdre la possibilitat que l’estudiantat sigui més crític amb la seva formació.
Si bé molts experts en l’àmbit de l’educació per a un desenvolupament humà sostenible aposten per una educació transversal en aquests temes, crec que seria un bon començament establir una assignatura troncal i obligatòria per formar en aquest àmbit i consolidar uns valors i unes directius clares. Aquesta assignatura s’hauria d’enfocar des d’una perspectiva global de la responsabilitat social que ha d’assumir tot titulat universitari en el seu àmbit. Alhora hauria d’aproximar l’estudiantat a l’impacte i la globalitat del desenvolupament, fent èmfasis en els problemes desencadenats per l’externalització dels impactes mediambientals i els problemes creats a països tercers per l’explotació de recursos. S’ha d’aproximar als estudiants la responsabilitat global que adquiriran en prendre certes decisions, apropant-los als problemes del Sud, massa cops creats pel desenvolupament del Nord. Alhora crec que s’haurien d’establir en totes les carreres itineraris de cooperació. L’experiència adquirida pels programes de
cooperació treuen a la llum que les necessitats de formació són molt diferents per als professionals que actuen en contextos locals diferents dels nostres. La UPC ha de donar una formació tecnològica ajustada també a la realitat d’altres contextos i col·laborar així activament a formar professionals que hauran de treballar en altres països amb realitats molt diferents.
D’altra banda, per aconseguir un formació transversal en l’educació en uns valors que condueixin a un desenvolupament humà sostenible, la Universitat ha d’iniciar un pla estratègic d’actuació a gran escala. Començant per realitzar una formació de formadors, alhora que s’introdueixen fortament aquests temes de responsabilitat social als programes de doctorat, garantint així uns futurs professorsuniversitaris preparats per als nous reptes de la Universitat.
Una altra línea d’actuació, i de molt importància, és l’actual revisió de plans d’estudi per a l’adaptació al Pla de Bolonya. Actualment s’està confeccionant tot el mapa de graus que tindrà en pocs anys la UPC. És en aquest context que a la UPC se li planteja una gran oportunitat de començar a implantar en els nous plans d’estudis unes línees de clar compromís amb el desenvolupament humà sostenible, que se li han d’exigir des dels diferents àmbits de la Universitat i de la mateixa societat. La Universitat no ha de tenir por i ha d’apostar amb fermesa per tenir un rol actiu, important i, per què no, de lideratge en el treball per un món més equitatiu i just.
D’aquesta manera pot incidir activament tant en l’actualitat, amb tota la seva capacitat d’assessorament i transferència d’una tecnologia apropiada, com en el futur, formant les persones del demà.
1. Boni, Alejandra; Agustí Pérez-Foguet, Agustí (Coord.) (2006). Construir la
ciudadanía global desde la universidad. Colección Informes 32, Intermón
Oxfam, Roger de Llúria, 15. 08010 Barcelona. Federación Española de
Ingeniería Sin Fronteras, Pelai, 55, 2º 2º 08001 Barcelona. ISBN: 84-8452-448

2 comentarios:
Hoy me ha dado por buscar "la vecina de enfrente" en Google. Si no está en google, no existió, fué todo un sueño, pero estaba, existió! :)
Jajaja, que bueno! Ya ves que si existió! :) Cada vez pienso más en que existe telepatia o algo que provoca la sincronización de pensamientos (llamamé friki, pero cada vez encuentro más y más pruebas! jajaja) y justo ayer pensaba en que podria hacer con este blog! Tenemos que hacer uno tu y yo "Tu escribes, yo ilustró" o algo así no? :D
Publicar un comentario